Ways of Relaxing for Future Mothers

Svangerskap er ingen sykdom og heller ingen unnskyldning for å ikke ha et fortsatt aktivt liv. Dog er det viktig med nok hvile under svangerskapet. Et svangerskapet er en stor fysisk og psykisk belastning på kroppen, og hvile er helt nødvendig. Under hele svangerskapet er det viktig at både mor og barn får ro, omsorg og mye hvile. Har mor det bra, har også barnet det bra!

Søvn

I svangerskapet trenger mor mer søvn enn tidligere, spesielt i første trimester. Dette på grunn av hormonelle endringer, men også på grunn av kroppslige endringer og vektøkning. Etter hvert som magen vokser, vil tyngdepunktet i kroppen forskyves og gjøre at gravide ofte får en svai i ryggen, som kan gi ryggskader om kvinnen ikke får tilstrekkelig med hvile. Vannansamlinger og hovne føtter kan gi ubehag, og kvinnen bør hvile med bena høyt.

Søvnproblemer

Spesielt i siste trimester av svangerskapet, bør kvinnen få avlastning i hjemmet. På dette punktet er vektøkningen betydelig, og enhver hjemlig syssel kan kjennes anstrengende. Det er vanlig at kvinnen føler seg trøtt i perioder. Jerninnholdet i blodet måles jevnlig for å utelukke at søvnbehovet skyldes jernmangel. Mange opplever søvnproblemer ved slutten av svangerskapet. Kvinnekroppen er dog laget slik at det trengs mindre søvn i sluttfasen, som en forberedelse på forestående våkenetter.

Bekkenløsning er noe mange gravide sliter med under svangerskapet, og skyldes hormonelle forandringer. Dette gir smerter i rygg og bekken. Ofte kan et tilrettelagt behandlingsopplegg med fysioterapi være til god hjelp. Også massasje kan lindre smertene, samt hvile. Alle som opplever bekkenløsning under svangerskapet, kan ha godt av å ligge i sideleie med en pute mellom knærne. Dette gjelder også når kvinnen skal sove om natten.

About the author

Jaclyn Wuckert

View all posts